Voorjaar

Voorjaar

zondag 5 juni 2011

Ding 19

Sociale netwerken en wat er in te doen is:
Facebook, Twitter, LinkedIn, Hyves, Flickr, Youtube, LibraryThing en vele andere: het gaat om persoonlijke en zakelijke netwerken op internet, voor sociale contacten en gemeenschappelijke interesses. En natuurlijk dizzie.nl, met informatie en recensies over nieuwe (top-)boeken.
Facebook, met 500 miljoen accounts, waarvan de helft minstens één keer per dag inlogt, is volgens het artikel
http://www.bibnet.be/portal/page/portal/ver-1/Bibnet/Lokale_Ondersteuning/Inspiratiegidsen/Facebook_inspiratiegids.pdf  een mooi middel om voor de bibliotheek een interessant sociaal netwerk mee op te bouwen.
Via dat netwerk kan informatie worden ingewonnen over de interesses en wensen van de (toekomstige) bibliotheek gebruikers. De discussie mogelijkheden, commentaren en ‘ik vind dit leuk’-knopjes kunnen een beeld scheppen van wat de gemiddelde ‘fan’ verwacht van de bibliotheek en leuk vindt aan de bibliotheek, aldus het betreffende artikel.
In het artikel wordt ook gewezen op het volgende:
Niets is zo demotiverend voor een bezoeker van een Facebook-pagina, als een leeg blad, of berichten die een half jaar oud zijn. Het is niet voldoende om als bibliotheek gewoonweg aanwezig te zijn op Facebook, met een profielfoto en wat contactinfo. Een Facebook-pagina op zich maakt een bibliotheek niet modern of hip. Een succesvolle Facebook-pagina biedt een meerwaarde voor de fans, en dat vraagt regelmatige updates en interactie.
Een waardevol artikel om de bibliotheek op Facebook te helpen krijgen.

1 opmerking:

  1. Zo, die staat! En het is natuurlijk een waarheid als een koe bij alles wat je doet op het web: zorgen dat je informatie op welke website dan ook up to date is...schijnt soms lastig te zijn. Geldt trouwens ook voor info buiten een website om: oude flyers, posters, verlopen data: ik vind het een ergernis om tegen te komen!
    Groet, Thea

    BeantwoordenVerwijderen