Voorjaar

Voorjaar

zondag 1 mei 2011

Ding 12

Twitteren: het lijkt me interessant voor mensen in wie velen zijn geinteresseerd, om hun wandelgangen/meningen van dag tot dag te kunnen volgen. Dan moeten die mensen wel bereid zijn hun onderwerpen (tweets) met de gehele wereld te delen.
Persoonlijk heb ik met e-mail en telefoon genoeg communicatie-middelen beschikbaar. Ik heb dan ook niet een twitter-account aangemaakt. Weliswaar heb ik begrepen dat tweets die met de kode
Direct Messages’ worden geschreven van de buitenwereld blijven afgeschermd. Maar de intensie van twitter is toch ‘de-hele-wereld-laten-weten’.
Een toepassing voor de bibliotheek die me wel aanspreekt is er één zoals wordt beschreven in het artikel
http://www.informatieprofessional.nl/component/content/article/7161.html .
Volgens dat artikel bestaat er een dienst
die automatisch Tweets kan maken. Het blijkt mogelijk het nieuws van de homepage en de RSS-feeds automatisch door te sturen naar je Twitteraccount. Daardoor kunnen alle activiteiten van de bibliotheek op web 2.0-sites binnen één kanaal aan de gebruikers worden aangeboden. Zo werd de Bibliotheek van het Vredespaleis een vlotte Twitteraar zonder daar verder nog iets aan te hoeven doen. Aldus de beschrijving uit het artikel.
Dat is wel een interessante dienst. Maar toch lijkt het me goed dat er door de openbare bibliotheken eerst een duidelijk Twitterbeleid wordt ontwikkeld en algemene richtlijnen voor blogs worden opgesteld.
Daarbij moet, denk ik, niet worden vergeten dat het heel veel tijd gaat kosten als je Twitter echt serieus en professioneel wilt gaan toepassen, vooral om het continu heel actueel te houden.
De bieb is immers niet een digitale kroeg om alleen wat gezelligheid te bieden, zoals Vincent Everts het fenomeen Twitter in het Vara filmpje
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/gadget-van-de-week-twitter/speel/1/  omschrijft.

1 opmerking:

  1. Hoi Menafamke

    Volg je ook de Friese bibliotheken op Twitter? Zie de link op onze website.
    Ik denk wel dat de bibliotheek zich moet laten zien via deze social media. Zo zijn we toch mooi van ons stoffige imago afgekomen.
    De dienst die automatisch tweets aanmaakt is misschien een goeie optie.

    Alweer over de helft! Succes verder.

    Groet Yntskje

    BeantwoordenVerwijderen